هر چند اصغر فرهادی پس از درخشش «جدایی نادر از سیمین» در برلین حدود یک‌سال برای موفقیت‌های بعدی و درنهایت کسب جایزه اسکار منتظر ماند اما «فروشنده» برای ورود به فصل جوایز سینمایی راهی هموار پیش رو دارد.

سینما

به گزارش همشهري، مروري كوتاه بر ارتباط جوايز جشنواره معتبر كن با حضور در ميان نامزدها و برندگان اسكار، اين اميد را در دل سينمادوستان ايران زنده مي‌كند كه سيدشهاب‌الدين حسيني و اصغر فرهادي تا درخشش در اسكار هشتاد و نهم نبايد خيلي منتظر بمانند. فروشنده اگر براي اكران تابستاني در ايران پروانه نمايش بگيرد و پاييز آينده هم در اروپا و آمريكا روي پرده برود، بدون ترديد نماينده ايران در بخش اسكار بهترين فيلم خارجي‌زبان خواهد بود.

اين اميدواري البته براي حضور موفق حسيني در بخش اسكار بهترين بازيگر مرد بيش از كارگردان و نويسنده فروشنده است. در سال‌هاي اخير، بسياري از ستارگان برنده جوايز بازيگري جشنواره كن به فهرست نامزدهاي اسكار راه يافته و در چند مورد مجسمه طلايي را از آن خود كرده‌اند. شايد امسال نوبت ستاره فروشنده باشد كه تقريبا تمام منتقدان مهم‌ترين رسانه‌هاي جهان لب به تحسين بازي درخشان او در نقش يك مرد درمانده گشوده‌اند.

روني مارا كه بهار سال گذشته جايزه بهترين بازيگر زن كن را براي بازي در «كارول» به‌دست آورد، در فصل زمستان تا يك‌قدمي كسب اسكار بهترين بازيگر نقش مكمل پيش رفت و البته جايزه را به رقيبي قدرتمند به نام آليشيا ويكاندر واگذار كرد. 2سال پيش هم بروس درن براي بازي در «نبراسكا» بهترين بازيگر مرد جشنواره كن لقب گرفت و همين نقش‌آفريني، نامزدي اسكار بهترين بازيگر مرد را برايش به ارمغان آورد.

ژان دوژاردن، بازيگر فرانسوي فيلم تحسين‌شده «آرتيست» در سال2011 به فاصله كمتر از 10‌ماه هر دو جايزه بهترين بازيگر مرد را از جشنواره كن و مراسم اسكار با خود به خانه برد و يك سال پيش از آن هم خاوير باردم، بازيگر مشهور اسپانيايي، پس از بردن جايزه بهترين بازيگر كن، با ايفاي نقش در «بيوتيفول» الخاندرو گونزالس ايناريتو نامزد كسب جايزه اسكار بهترين بازيگر مرد شد.

احتمالا مهم‌ترين مورد در اين فهرست، درخشش خيره‌كننده كريستوف والتس بازيگر اتريشي در «حرامزاده‌هاي لعنتي» كوئنتين تارانتينو است. والتس كه تا پيش از آن چندان در ميان سينمادوستان شناخته‌شده نبود، با هنرنمايي در فيلم تارانتينو جايزه بهترين بازيگر مرد جشنواره كن2009 را برد و پس از آن هم پراميدترين نامزد كسب اسكار بهترين بازيگر نقش مكمل بود؛ افتخاري كه در اسكار2010 به آن نايل آمد.

اين فهرست را مي‌توان با نام بردن از ستاره‌هايي چون پنه‌لوپه كروز براي «والور»، هالي هانتر براي «پيانو»، ژرار دوپارديو براي «سيرانو دو برژراك»، مريل استريپ براي «فريادي در تاريكي»، مارچلو ماستروياني براي «چشمان سياه»، باب هاسكينز براي «مونا ليزا»، ويليام هرت، جك لمون، سالي فيلد، جك نيكلسن، جان وويت، ونسا ردگريو و... ادامه داد و به همين ترتيب به درخشش بازيگران فروشنده در فصل جوايز سينمايي اميدوار بود.

  • پيش به سوي اسكار خارجي‌زبان

از بخت خوب فرهادي، جايزه نخل طلاي بهترين فيلم كن2016 به فيلم انگليسي‌زبان «من، دانيل بليك» اهدا شد و همين مي‌تواند در موفقيت احتمالي فروشنده در اسكار مؤثر باشد. «عشق» ميشاييل هانكه پس از بردن نخل طلا، راهي اسكار شد و علاوه بر كسب اسكار بهترين فيلم خارجي‌زبان، نامزد كسب اسكار بهترين فيلم شد. «روبان سفيد» ديگر فيلم هانكه يك نخل طلا و يك نامزدي اسكار در كارنامه دارد و «كلاس» لورن كانته با نخل طلا، تا آستانه فتح اسكار رفت. فرهادي هم به واسطه بردن اسكار با جدايي و نامزدي بهترين فيلمنامه، مي‌تواند به درخشش در جوايز آكادمي اميدوار باشد.

  • به احترام مردم و سينماي ايران

برندگان جوايز بخش مسابقه رسمي شصت و نهمين جشنواره كن پس از پايان مراسم اختتاميه، در يك نشست خبري حاضر شدند و به پرسش‌هاي خبرنگاران پاسخ گفتند. شهاب حسيني درباره موفقيت «فروشنده» گفت: «2جايزه از 7جايزه اصلي جشنواره به سينماي ايران رسيد و اين شگفت‌انگيز است.» اصغر فرهادي هم با اشاره به جايزه بهترين فيلمنامه، افزود: «من اين جايزه را به احترام سينماي ايران دريافت مي‌كنم.»

کد خبر 334729

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha